Dubai

Resan till Dubai var helt perfekt. Jag och Sebbe var iväg i ca 3 veckor varav sista veckan kom familjen ner. Det var skönt att komma iväg till värmen i mars när vi var som mest trötta på kalla och gråa Sverige. Tidpunkten var perfekt för när vi kom hem, solbrända och fina, var våren på väg i Sverige och dagarna blev bara ljusare och ljusare.

Så, vad gör man då i Dubai i 3 veckor? Den frågan många frågat mig och jag svarar samma varje gång: Det fanns så mycket att göra där så att vi lätt skulle kunnat vara där flera veckor till utan att bli uttråkade…

För det första så var där väldigt varmt och skönt, mellan 25-35 grader hela tiden, så stranden eller poolen var heta kandidater när vi bestämde vad vi skulle göra på dagarna. Stränderna var väldigt fina, vattnet var klarblått och sanden var vit, och det var väldigt rent och välskött överallt. Vi körde hög solskyddsfaktor nästan hela resan då solen var extremt stark för våra vinterbleka svenska kroppar, men vi fick en snygg bränna ändå, vi var ju där i 3 veckor…

De första 18 nätterna bodde vi på ett hotell i den nyare delen av Dubai (Al Barsha). Hotellet hette Coral al Khoory och var väldigt fint. Vi bodde i en modern lägenhet och hotellet hade spa och stor poolavdelning på taket. Hotellet låg väldigt nära ett stort shoppingcenter – Mall of the Emirates där vi spenderade många kvällar och shoppade, åt, åkte skidor mm. Det var även under vår resa det närmsta stället från hotellet att ta metron ifrån (de höll på att bygga en ny station precis där hotellet låg men den var ännu inte klar under vår resa).  Hotellet var som sagt väldigt fint, det låg bra och var lätt att ta sig ifrån till andra delar av Dubai. Eftersom att vi hade en lägenhet bestämde vi oss direkt för att vi skulle köpa hem frukost att ha på rummet (vi testade hotellfrukost en morgon men vi tyckte inte att den var värd pengarna). Annars åt vi någon enstaka lunch i lägenheten men inte så mycket mer då det var relativt billigt att äta ute.

De sista nätterna åkte vi en bit norr om Dubai (Ajman) och bodde på ett lyxigare hotell för att kunna njuta ordentligt av de sista dagarna! Detta hotell hette Kempiski Hotel Ajman och var väldigt fint. Hotellet hade en egen strand och stor pool med många solstolar. Där var även en väldigt lyxig frukostbuffé som vi åt av på morgnarna… Det enda negativa var att det låg en bit ifrån civilisationen och man var tvungen att ta sig en bit om man inte ville spendera kvällarna på hotellet. Eftersom att vi endast bodde där i några få nätter så blev det aldrig jobbigt men till nästa gång klarar vi oss med att stanna i Dubai hela tiden – allt är minst lika bra där, om man inte är ute efter att tillbringa hela sin resa på hotellet och dess omgivning dvs.

Så hur är då Dubai som stad?

Stränderna:

Som jag skrev innan så är de väldigt fina och välskötta. Vi blev faktiskt förvånade över att de var så fina men det var bara positivt. Vattnet var varmt och man ville i princip bada hela tiden! Det enda var att vattnet var väldigt salt men det är sånt man vänjer sig vid. Att gå i bikini var inget problem på stränderna, det gjorde alla, det fanns dock regler om att man inte fick vara för nära sin partner (vilket innebar att stå och grovhångla eller ligga omslingrade i sanden) eller ta foton på andra än sig själv på stranden. För mig och Sebbe var det inget problem, man får helt enkelt anpassa sig till sederna dit man kommer. Vi hälsade på i deras stad/kultur och då får man vara villig att ge lite och inte bara ta. Det var dock lite roligt när det väl hände hos något par som kanske inte sett skyltarna. Då kom en vakt springande och blåste i sin visselpipa allt vad han kunde.

Vi hittade många fina stränder i Dubai men två stycken blev våra favoriter.  Denena hette Jumeirah Beach Park och det var en s.k. betalstrand där man fick betala 5 Dhs (ca 10 kr) för att komma in. Den stranden låg i ett väldigt fint område med en kringliggande park där man kunde gå och svalka sig om man ville vara i skuggan. Inne i parken fanns många toaletter och det fanns även restauranger där man kunde få en bra lunch för rimliga pengar. På stranden kunde man antingen hyra stolar och/eller parasoll eller så kunde man lägga sig på en handuk under en palm. Eftersom att man betalade för att komma till denna strand var det väldigt välskött och där fanns badvakter hela dagarna. Badvakterna behövdes knappt då vattnet var väldigt lugnt men det hände säkert olyckor ändå.

Vår andra favoritstrand låg precis vid Burj al Arab, lyxhotellet som har 7 stjärnor. Ifrån den stranden kunde man ta häftiga bilder med Burj al Arab i bakgrunden. Här var det också väldigt fint och välskött på stranden och lugnt i vattnet. Det enda negativa här var att där inte fanns några parasoll eller toaletter, så dagarna på den stranden blev lite kortare. När vi varit där åkte vi ofta hem till hotellet på eftermiddagen och solade/svalkade oss de sista soltimmarna. Ifrån den stranden kunde man se hur helikoptrar landade på hotellets välkända helikopterplatta där det t.ex. spelades in en reklamfilm där två kända tennisspelare spelar en match uppe på den högt belägna helikopterplattan.

Maten:

I Dubai fanns det många sorters mat; amerikansk, kinesisk, thailändsk, indisk, libanesisk mm. Du kunde med andra ord äta i princip vad du kände för just den dagen.  Vi fastnade dock väldigt mycket för den libanesiska maten med kyckling, kött, bröd, såser, sallad mm. Även där fanns mycket att välja på men det som lockade oss mest var att man fick mycket mat som smakade mycket och som höll en mätt.

Bästa restaurangen vi var på var nog en restaurang som låg i anslutning till Dubai Mall och den kända fontänen där utanför. Här fick vi riktigt bra mat och det var riktigt mysigt på uteserveringen där man hade full sikt på vattenspelet i fontänen. Här lyxade vi även till det med lite vattenpipa ena kvällen. Vattenpipa är ju också en sak som tillhör kulturen i Dubai så vi kände att vi var tvungna att testa… Det var gjorde kvällen ännu mysigare och det stället var helt enkelt perfekt.

En annan väldigt mysig restaurang låg i den äldre delen av Dubai, precis vid kanalen, och där kunde man sitta och njuta och se ut över kanalen hela kvällen. Där hade de också väldigt bra mat (speciellt bröden som man fick påfyllning på hela middagen, detta bröd tillsammans med kikärtssås (kommer inte på vad den heter just nu)).

Matpriserna i Dubai var lite billigare än i Sverige, men framförallt fick du mycket mer för pengarna dels när det gällde mängden mat men även själva upplevelsen. Häftigast var det på den restaurangen jag beskrev innan. Innan vi ens hade hunnit beställa vår mat kom det in ett stort fat med grönsaker som vi fick äta av. Vi var helt oförberedda på detta så det var verkligen uppskattat. Vi gjorde dock misstaget att äta en bit av en chilifrukt så att det nästan sprutade ut eld ur våra öron… Det tog ett tag innan vi lyckades dämpa den brännande känslan, men till slut gick det så att vi kunde njuta av maten ordentligt.

Shopping:

I Dubai fanns det hur mycket shopping som helst. Flera stora shoppingmalls, en stor outletmall och flera marknader med olika varor att erbjuda. Vi shoppade massor och det kändes som om det affärerna aldrig tog slut.

Prismässigt var shoppingen ungefär som Sverige. Detta förutom i de amerikanska butikerna som inte finns i Sverige, där priserna mer var som i USA, med andra ord mycket billigare än i Sverige. Min favoritbutik var helt klart Forever21 där man kan handla i princip allt. Jag storshoppade där och är supernöjd med allt jag shoppade. Den största Forever21-butiken låg i världens största shoppingmall: the Dubai Mall, och den butiken var hur stor som helst. Dock inte i förhållande i centret som hade över 400 butiker!

Shoppingen var alltså väldigt bra och du kunde hitta i princip allt du sökte! Det enda jag hade svårt att hitta var skor, dels storlekar men även snygga skor som passar för livet i Sverige. Det var mycket paljetter mm som inte riktigt passar mig och min stil.

Upplevelser:

Jag har redan skrivit om en del av upplevelserna i Dubai; de stora shoppingmallarna, stränderna, maten mm. Men det var några andra upplevelser som gjorde resan så speciell.

En av dessa var när vi åkte skidor inne på Mall of the Emirates som låg precis vid vårt hotell (Ja, de hade faktiskt en skidbacke där inne). En dag fick vi alltså för oss att vi var tvungna att testa detta. Så vi lämnade värmen (ca 30 graden utomhus), hyrde vinterkläder (jacka, byxor, vantar, skidor, pjäxor, stavar mm.) och gick in till -4 grader och snö. Jag kan ju säga såhär: kroppen blev ganska förvirrad av vad vi höll på med… Men kul var det. Backarna var ca 400 meter långa och en var brantare än den andra. Vi åkte i ca 2 timmar, sen var man ganska nöjd, en riktigt rolig upplevelse.

En annan upplevelse som man bara måste uppleva om man åker till Dubai är ökensafari. Detta var en heldag som verkligen var värd alla pengar. Dagen började med att man satte sig i en jeep (eller hummer som vi lyckades hamna i). Denna körde man sen ut i öknen med. Detta var världens berg- och dalbana och jag mådde riktigt illa innan vi kom fram… Samtidigt var det väldigt häftigt så jag försökte att njuta samtidigt. I öknen kom vi sedan fram till ett camp där det var förberett med aktiviteter och mat. Man kunde rida kamel, åka sandboard, testa dräkter, röka vattenpipa, få henna-tatueringar, köra sandscoter mm. Efter vi hade testat lite olika aktiviteter serverades det en riktigt god buffé. Denna bestod av allt möjligtgott och vi blev riktigt mätta efter att ha tagit om några gånger. Kvällen avslutade vi sedan med att röka lite vattenpipa och bara njuta och mysa till solnedgången över öknen som var hur vacker som helst.

Jag berättade lite snabbt om den tredje upplevelsen innan men ska beskriva lite mer i detalj nu. Det var alltså området utanför the Dubai Mall. Dubai Mall är världens största shoppingcenter och utanför centret ligger världens högsta byggnad och väldens största fontän. Detta område var helt fantastiskt häftigt. För det första var det häftigt bara att stå nedanför Burj Khalifa (världens högsta byggnad) och kolla upp på det. Man fick svindel till och med nerifrån marken när man kollade upp, så högt var det. Men det är riktigt häftigt byggt och speciellt häftigt är det på kvällen med alla sina lampor. En gång var tjugonde minut började sedan en show i fontänen utanför. Detta var verkligen en upplevelse i sig, det går knappt att beskriva man måste uppleva det för att förstå!

Dubai var helt enkelt perfekt, tänker åka dit så fort jag får råd igen (är för tillfället fattig student, ska berätta mer om det snart).